Grafománia

W Django!

2025. február 05. - Frederick2

django.jpg

 

A vadnyugatot egyszerű, erőszakos emberek formálták. Ezt az erőt és együgyűséget próbálom visszaadni a filmjeimben.”

(Sergio Leone) 

1966-ban készült az első Django-film, a Django Sergio Corbucci rendezésében. Valójában vicces azt állítani, hogy ez volt az első ilyen film, mivel maga a rendező egyetlen sztorit akart elmesélni a címszereplőről, és nem tervezett neki folytatást. A főszerepet Franco Nero játszotta, aki az említett kultfilmben való szereplése előtt teljesen ismeretlen volt a nagyközönségnek. Miután Sergio Corbucci filmje jól teljesített a kasszáknál, Franco Nero szekere is beindult, és kézről kézre adták, mint megbízható profi színészt.

Az olasz spagettiwestern a 60-as évek közepéig egy olyan műfaj volt, amit az értelmiség nagy része magasról lenézett. Úgy vélekedtek róla, mint ami jó a tömegeknek, de semmit nem ad az intellektusnak. Sergio Leone és Sergio Corbucci érdeme, hogy radikálisan megváltozott a spagettiwesternről az értelmiségi közbeszéd; mondhatni, a 20. század végéig kifejezetten egy bölcsészréteg kedvenc műfaja lett! Többek között olyan alkotások tették vonzóvá a műfajt az intellektus számára, mint a Dollars Trilogy, az Once Upon a Time in the West, a The Great Silence és a Django. A Bud Spencer – Terence Hill páros pedig (eltekintve pár kivételtől) teljesen más típusú, lazább és könnyedebb, önmagára a humor eszközével ironikusan reflektáló értelmezést adott a spagettiwesternnek.

A filmesztétika jóval többre értékelte az olasz westernt, mint az amerikait. A mainstream filmes szakirodalom csak megvetően legyintett az amerikaira, egészen addig, amíg 1992-ben Clint Eastwood el nem készítette az Unforgiven-t. A spagettiwestern mindmáig az egyetemes filmművészet sokat hivatkozott, magas szinten elismert műfaja. Az amerikai és az európai egyetemek filmművészeti szakán ugyanúgy kötelező néznivaló a fiatal diákok számára az Once Upon a Time in the West, mint a Citizen Kane.

A spagettiwesternek erőszakosak. A világa tele van keserű és kiábrándult emberekkel, akiknek az életét áthatja az erőszak és a feszültség. Visszatérő sztoritéma a bosszúállás. A főszereplőnek megölték az anyját és/vagy az apját, testvérét, gyermekét, feleségét, legjobb barátját, ezért könyörtelen bosszút áll a gyilkosain. A főszereplők nem makulátlan erkölcsűek, hanem egykori bűnözők. Ez a műfaj (eltekintve néhány kivételtől) nem megy át az értékek relativizálásába. A film közepe táján kiderül a főszereplőkről, hogy bűnös múltjuk ellenére a lelkükben még mindig ott lappang a jóság. Bizonyos esetekben nem egyértelmű, ki melyik oldalon áll. A cselekedeteik célja legtöbbször a pénz megszerzése, mindezt úgy, hogy közben meg is érjék a holnapot. A főhősök nem igazán jóképűek. Piszkos ruházatú, borostás arcú, előrehaladott korú férfiak, akiket bekapott, megrágott és kiköpött az élet. Az életük folyamatos harc az életben maradásért, ez a fajta életmód pedig folyamatosan kiül az arcukra. Ilyen tapasztalatokkal gyökeresen más az élet-felfogásuk, mint a kisvárosokban és a farmokon élő polgároknak. Míg az amerikai westernekben festői szépségű tájakon játszódnak a történetek, az olasz westernekben kietlen, kopár területeken küzdenek a marcona hősök.

A Django tipikus spagettiwestern. Amit felsoroltam fentebb a műfaj kritériumaként, az szinte mind megtalálható Corbucci filmjében. Adott egy leszerelt katona, aki miután végigharcolta a polgárháborút, arra a szomorú hírre jön haza, hogy megölték a feleségét. Keresi felesége gyilkosát. A leszámolás helyszíne egy kevesek által lakott, banditák által zaklatott, sáros kisváros. Manapság egy igazi klasszikusnak számít, amire Quentin Tarantino is hivatkozott, mikor elkészítette a maga Django-filmjét, a Django Unchained-et. 1987-ben Nello Rossati készített egy hivatalos folytatást, Franco Nero főszereplésével, ami messze alulmúlta az eredetit.

Az 1966-os Django rengeteg filmre tett hatást, mind a mai napig. Számos olasz rendező igyekezte meglovagolni Sergio Corbucci zseniális rendezését. Nello Rossati-é volt az egyetlen hivatalos folytatás, nem véletlenül sikerült megszereznie hozzá az előző részben is főszerepet játszó Franco Nero-t. Ugyanakkor rengeteg nem hivatalos folytatás is készült az eredeti filmhez, mint a Django the Bastard. Számos rendező nem tett mást, mint lemásolta a Franco Nero által megformált karaktert. Sőt, volt olyan is, aki nem is adott új nevet, hanem használta az eredetit: Django. A spagettiwesternen belül létrejött egy olyan Django-univerzum, ahol a tucatnyi film még csak lazán sem kapcsolódott egymáshoz. Érdekes egy franchise ez! Valójában ma ugyanez megy, csak profibb munkával, több odafigyeléssel, nagyobb léptékben: folytatások, előzmények, rebootok, spin-offok, antológiák. Mindehhez pedig kapcsolódnak a különféle kereskedelmi célú termékek, mint például a webshopokról megrendelhető figurák. Remek példa erre napjainkra a Spider-Man vagy a Batman! Az olasz stúdiók még nem is tudták, mekkora üzletet csinálhattak volna a Django-kultuszból, ha fogják a karaktert, s annak arcát és nevét ráhelyezik különféle termékekre: pólókra, táskákra, termoszokra stb.! Már elkéstek, nem lesz Django-reneszánsz; ez hamisítatlanul az X-generációnak szánt hőstípus volt!

A felhozatalból csekély alkotás az, ami figyelemre méltó, és általában maga a kritikus dönti el szubjektíven, melyik az a Django-koppintás, amit megtekintésre ajánlj a közönségének. Így nálam is szubjektív az értékelés. Maga a Corbucci-féle eredeti nézhető, de napjainkra elég sok hibája nyilvánvaló. Hiába láttam többször is, számomra középszerű. (Persze még mindig nézhetőbb, mint a mai túlértékelt tucatmocskok pl. a John Wick-szarok!) A filmesztétikával és filmkritikával foglalkozó értelmiségi elit szerint az 1966-os eredeti a legjobb, s minőségben nem ér fel hozzá semmilyen utána következő Django! Én „igénytelen” és „műveletlen” műélvezőként élvezhetőbbnek tartom az 1968-as Ferdinando Baldi rendezte, Terence Hill főszereplésével készült Viva Django!-t!

Még van egy általam kedvelt darab: az 1971-es Edoardo Mulargia rendezte, Anthony Steffen főszereplésével készült W Django!. Nyilvánvalóan semmi köze nincs ennek sem az eredetihez. Ez nem folytatás. A sztori itt is egyszerű: aljas martalócok megölik Django feleségét, a főszereplő pedig bosszút áll. Amit kapunk, az a szokásos bosszúhistória. A film végén van egy fordulat, ami eléggé bénácskán elárulja magát a cselekmény közepén. A kivitelezés korrekt. Aki nem vár többet egy akciófilmtől, az képes élvezni. Vendégsztár nem bukkan elő a játékidő alatt. A stáb egyetlen tagja sem vált a western kultikus alakjává. Franco Nero-val és Terence Hill-lel ellentétben, Anthony Steffen népszerűsége nem lépte túl az olasz nemzeti kereteket.

Én nem vagyok híve annak, hogy ezeket a késői Django-filmeket ütköztessük az eredetivel. (Még Tarantino Django-filmjénél sem tartom szerencsésnek az összehasonlítást.) Elmondhatom persze, hogy nekem jobban tetszik a Ferdinando Baldi rendezte, Terence Hill főszereplésével készült Viva Django!, mint a Sergio Corbucci rendezte, Franco Nero főszereplésével készült eredeti Django – de ez az én saját véleményem. A W Django! egy teljesen önálló spagettiwestern, aminek nincsenek forradalmi ambíciói. Edoardo Mulargia-nak nem állt szándékában az újítás. Az alkotás nem kíván több lenni egy hétköznapi akciófilmnél. Maximálisan kielégíti a formátummal szembeni elvárásokat. Sablonos és közhelyes, de működőképes. Tud szórakoztatni; képes kikapcsolni másfél órára.

Rendben van a film, értve itt a sztorit, a rendezést, a forgatókönyvet, a karaktereket, a színészi játékot, az akciókat, a zenét, meg az olyan technikai dolgokat, mint a vágás, a fényképezés és a kamerakezelés. 90 perc, nincs benne felesleges műsoridő. Kis adag komikumot szolgáltat a comic relief karakterként funkcionáló kocsmáros. Inkább mosolyogtam, mint nevettem a hozzá köthető poénokon. Azt nem mondom, hogy nincsenek az alkotásnak hibái, de nekem jelentéktelenek, tolerálhatóak voltak.

Az én ízlésemnek okés volt; korrekt darab. Merem ajánlani másoknak is a megnézésre. Persze tudnék jobbakat is említeni a műfajban, mint a Viva Django!, a Navajo Joe, a Dio perdona... Io no!, hogy már ne is említsek olyan kultikus alkotásokat, mint a Dollars Trilogy!. Mint írtam, vannak hibái, de ezek szerintem nem olyan zavaróak, hogy kizökkentsék a nézőt. Persze fontos, hogy ne legyenek túl magasak az elvárások. Arra tökéletesen alkalmas, hogy a munkából hazajövet kikapcsoljon 90 percre, ennyi pedig elég!

Django

https://port.hu/adatlap/film/tv/django-django/movie-66979

Viva Django!

https://port.hu/adatlap/film/tv/viva-django-preparati-la-bara-django-prepare-a-coffin/movie-120628

W Django!

https://port.hu/adatlap/film/tv/akit-djangonak-hivtak-w-django/movie-164056

A bejegyzés trackback címe:

https://grafomanpali.blog.hu/api/trackback/id/tr7518789776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deansdale 2025.02.06. 07:50:48

"Sablonos és közhelyes, de működik. A film tud szórakoztatni."

Ahogy öregszem egyre erősödik bennem az érzés, hogy egy jó sztorihoz semmi szükség a sablonok és közhelyek tudatos kerülésére, vagy főképp az azokkal való szembefordulásra (amit az angolok szubvertálás néven emlegetnek egyfolytában), mert ha valaki nagyon újítani akar akkor általában egy rakás szarkaláb az eredmény ami csak egy szűk (ál)entellektüell kritikusi rétegnek tetszik. Persze nem lehetetlen újítani, csak ritkán sikerül, és amit most még inkább mondani akartam, hogy egyltalán nem szükséges. A főhős legyen szimpatikus, a hangulat húzzon be, a színészi játék és az egyéb hasonló paraméterek legyenek kompetensek, aztán maga a sztori lehet faék egyszerűségű, nem számít.

Oké, oké, ha valamit az ember szó szerint ezerszer látott azt már unhatja, de erre az a megoldás, hogy nem kell megnézni hatmillió fröccsöntött hollywoodi vackot, akkor az ember nem ég ki :)
Manapság semmi lélek nincs hollywoodban, szakmányban gyártják az értelmetlen hulladékot, mert van 100 cég meg 100.000 színész, rendező, satöbbi, akiknek élni kell valamiből, ezért mindenki benne van évente legalább 1 filmben, és nem gond ha az egy huszadrangú sztori harmincadrangú megvalósítása amivel szemben az egyetlen elvárás, hogy a "tisztes iparosmunka" szintet próbálják megütni. Ne legyen veszteséges a mozikban oszt' jól van. Ezekből még a 60 évvel ezelőtti spagettiwesternek lelkesedése és kreativitása is hiányzik, hiába van tele a sztori fordulatokkal meg az "elvárások felforgatásával".

Frederick2 2025.02.08. 18:06:59

@Deansdale:

„Persze nem lehetetlen újítani, csak ritkán sikerül, és amit most még inkább mondani akartam, hogy egyáltalán nem szükséges.”

Tud ez jó is lenni. A kínai filmgyártás 1977-ben jelentette be a „Gyilkosság cselszövéssel” c. kung-fu filmet, ahol sztori és karakterek terén próbáltak újítani. Szerintem nem rossz. Amit nagyon elbasztak, azok a technikai dolgok (kamerakezelés, vágás, fényképezés).

Sajnos ez az újítás is olyan dolog, hogy ritkán sikerül. Szerintem is érdemes megmaradni a sablonoknál.

„Manapság semmi lélek nincs Hollywoodban”

A nyugati civilizációban fárad a kultúra. Ha szétnézel akár a zenében, akár a filmeknél, akár az animációs filmeknél, akár a videójátékoknál, akár a regényeknél, sok a fantáziátlan, fárasztó tucattermék. A tömeggyártás túlpergette a kultúrát.

Deansdale 2025.02.08. 18:48:29

@Frederick2: "Ha szétnézel akár a zenében, akár a filmeknél, akár az animációs filmeknél, akár a videójátékoknál, akár a regényeknél, sok a fantáziátlan, fárasztó tucattermék."

Igen, ez sajnos igaz, lassan már minden kultúrterületen az a legnagyobb gond, hogy a szemétdömpingben kell megtalálni a pár igazgyöngyöt. 10 éve még csak a könyvnél volt ez így, mára már szinte mindenhol.
A zeneipar meg külön tragédia, arról egész cikksorozatot lehetne írni, hogy hogyan és miért süllyedt a béka segge alá.

Frederick2 2025.02.14. 15:44:01

@Deansdale:

"A zeneipar meg külön tragédia, arról egész cikksorozatot lehetne írni, hogy hogyan és miért süllyedt a béka segge alá."

Zene terén én már régóta rászoktam arra, hogy csak underground zenekarokat és előadókat hallgatok. Persze teszek néha kivételt, így magyar zenében meghallgattam az Ákos új albumját.

Amiket mostanában hallgatok: Nevergreen, The Orphanage, Impact Pulse, Nothing Nada, Blutengel, Kant Kino, Front Line Assembly

Zene terén még neki szoktak jó ajánlásai lenni:
komakino.blog.hu/

Szerinted mi a zeneipar tragédiája? Mitől és hogyan süllyedt a béka segge alá?

Deansdale 2025.02.14. 16:35:08

@Frederick2: Az egyik fele magától értetődik: a zeneiparból kivették a lelket és algoritmusokkal helyettesítették. Lassan már minden mainstream zenét gépek írnak és tehetségtelen pojácák adják elő, akiket mesterségesen tolnak a csúcsra. Semmiben nincs semmi eredeti, minden egymás másolata, kiszámított, adagolt, unalmas. Gondolom ezért hallgatsz te is olyasmit ami nem mainstream.

A másik fele a neccesebb, a szándékos kultúrrombolás amit a zsidó menedzserek és tulajok nyomatnak - elnyomnak mindent ami nekik nem szimpatikus és szeméttel helyettesítik, 60-as IQ-jú néger majmokkal akik kizárólag a b*szásról, az erőszakról meg a kábszerről tudnak makogni. Fáj nézni ahogy a fehér fiatalok tömegei ismételgetik a tróger feka mocskot. És ez nem véletlen, az amcsi kultúra teljes spektrumát zsidók kontrollálják és minden szálon a fehérellenességet öntik az emberek arcába. Mikor még a suliban dolgoztam és diszkót rendeztünk már ott kivert a jeges veríték, hogy a 12 éves magyar gyerekek is a legocsmányabb amerikai rap dumákra ugráltak, ahogy a legocsmányabb amerikai klippekből látták. Nem mondom, hogy kizárólag magyar népzenét hallgassanak, de azért mindennek van határa. És ahogy írtam, egyáltalán nem véletlen hogy a zeneipar ezeket emeli a toplisták élére, ez ugyanaz a mentális napalm mint hogy a pornóban a vérfertőzést meg a degenerációt erőltetik. A fiatalok akárhová néznek mindenünnen ugyanaz a szenny ömlik rájuk.

Persze nem minden zsidó, "csak" akik a szórakoztatóipart birtokolják :\

Deansdale 2025.02.21. 12:55:42

Most újranéztem az eredeti Djangot, amit utoljára tinédzserként láttam. Hát, mondjuk úgy, hogy a korának a terméke :) Látszik, hogy a forgatókönyvet nem valami hivatásos író csinálta, hanem pár filmes fószer akik kizárólag arra gondoltak, hogy mi lenne "ütős" a vásznon, így összeraktak fejben pár menő jelenetet, a köztes űrt meg feltöltötték időhúzással. Azzal a legkevésbé sem foglalkoztak, hogy mi reális vagy racionális. Minden és mindenki karikatúra a filmben. Nem mondom, hogy nézhetetlen, de egy vájtszemű filmkritikusnak aranybánya :D

Deansdale 2025.02.21. 16:12:57

A Terence Hill-féle verzió egy fokkal jobb, de ott is lenne mit csiszolni a forgaókönyvön. Hiába no, azok még naívabb idők voltak, inkább érzéseket, hangulatokat vittek vászonra, és kevesebbet foglalkoztak azzal, hogy a nézők esetleg lyukakat keresnek a sztoriban vagy kétkedve fogadnak bizonyos karaktermotivációkat. Én meg úgy érzem két szék között a padlóra esek, mert amúgy elvileg szimpatikus ez a kicsit naívabb történetmesélés, ami nem olyan cinikus és ipari mint ami mostanában divat, ugyanakkor ha valami nem logikus az kizökkent a sztoriból.

Frederick2 2025.02.22. 16:34:50

@Deansdale: Szerintem a spagettiwestern az a műfaj, ami előszeretettel hány fittyet a logikára! :D

A Django szerintem rosszul öregedett. Vannak benne jó jelenetek, de amúgy nálam egy középszerű akciófilm. A főboss, Jackson ezredes egy közhelyes karakter, nekem egyáltalán nem működött.

Amúgy érződik ezeken a spagettiwesterneken, hogy nem voltak éppen PC-k. Így a Django sem. Persze, megkapjuk Jackson ezredest és a brigádját, ami élvezetből mexikói parasztokat gyilkol. Ugyanakkor ellenpontozásul megkapjuk a mexikói banditákat is, amik olyanok, amilyenek a valóságban is lehettek: primitívek és aljasok.

A Terence Hill-féle Viva Django-t én szeretem. :) Oké, vannak benne logikai hibák, de szerintem Terence Hill jobban játssza Django-t, mint Franco Nero; itt a főboss sokkal élőbb karakter, mint az eredeti filmben; a cselekmény is sokkal mozgalmasabb, mint az eredetiben.

Persze, ahogy te is írtad, a spagettiwestern érzéseket és hangulatokat ad át. Engem ezekkel az érzésekkel és hangulatokkal be is húzott a világába. El vagyok velük. A mai legtöbb akciófilm, legyen az zsarufilm, harcművészeti film, western film, kalózos film, ügynökös film, fantasy film stb., még erre sem képes. Mondom, a legtöbb, mert azért akadnak üdítő kivételek pl. Rajtaütés 1-2.

Amúgy, tudod, melyek azok a filmek, amik szerintem egyáltalán nem tökéletesek (annak ellenére, hogy a temérdek fanja szerint igen), igenis vannak hibáik (bár a fanjaik váltig állítják, hogy hibátlanok), mégis megbocsátó vagyok velük szemben, mivel az érzésekkel és a hangulatukkal szintén behúztak a saját világukba, méghozzá annyira, hogy többször is megnéztem őket?
- Holló 1 és 2 (a többi rész nagyon pocsék)
- Szárnyas fejvadász 1 és 2

A logikátlanság amúgy a mai akciófilmekben is tetten érhető. Elég csak a Daniel Craig-féle James Bond-filmeket említeni.

Te így az utóbbi években mely akciófilmekkel voltál elégedett? Ha jól tudom, a Mission Impossible-filmekkel elégedett voltál.

Deansdale 2025.02.22. 16:57:29

@Frederick2: A háromból nekem is a Hill-féle tetszett a legjobban.

A Hollót már rég láttam, talán újranézem ha lesz időm. (A remake nem érdekel, a'szondják fos.)

Az utóbbi évek nagyon sivárak voltak, nagyítóval kell keresni a fogyasztható filmeket. Fura ez amúgy, mert az elvárásaim nem nagyok, nekem nem kell fantasztikus művésziség meg előreláthatatlan csavarok, csak a történet és a karakterek legyenek hihetőek, és ne legyen a filmben semmi woke, akkor már nagyjából elégedett vagyok. És ezt a lécet is leveri a filmek 90%-a :\

Ami jó volt az utóbbi pár évben, hmmm... A Boss Level - Játszd újra (nem tudom miért ilyen hülye a magyar címe), a Free Guy, a Godzilla -1 és a Tom Cruise filmek. Ezek azok amik kiemelkedtek a tömegből. Ezek mellett nekem a szívem csücske az akció műfaj, és van pár kedvenc színészem, tőlük szinte bármit megnézek: Scott Adkins, Tony Jaa, Michael Jai White - de mondjuk azt nem várom el másoktól, hogy nekik is tetsszen a cucc csak azért mert ezek játszanak benne :)
süti beállítások módosítása