Grafománia

WeAreTheVR

2020. december 06. - Frederick2

youtube-sztarok-003.jpg

Ezen esszém egy ismertetés a TheVR-ról. Az én szemszögemből; ahogy én látom őket. Szeretem őket, így senki ne várjon tőlem fikázást. Tudom, hogy nagy igény van bizonyos körökben olyan cikkekre, ahol paradicsommal van megdobálva mind a munkásságuk, mind a személyük. Én nem kívánom kielégíteni ezt az igényt. Természetesen nem kenyerem az értelem nélküli rajongás sem. Az esszémben (legfőképpen a végén) ki fogok emelni néhány negatívumot is. Igen, lesz némi bírálat is, de szigorúan konstruktív jelleggel. Következzen hát egy árnyalt portré!

A TheVR a „Virtual Reality” rövidítése, ellátva a „The” előtaggal. Jelentése egyértelmű: virtuális valóság. A TheVR két youtuber / gameplayer / streamer / influencer / vlogger / vidis / gamer / életművész, Komzik János és Fábián István által működtetett Twitch- és Youtube-csatorna. (A későbbiekben csatlakozott egy háttérember is, Érckövi Balázs.) A nevéből adódóan a cél a virtuális valóság népszerűsítése – volt egy ideig. Mára ez kinőtte magát. Rengeteg kísérletezgetés jellemezte a párost. Mára igazából háromféle tartalom lett állandó: a technológiai tartalom (TheVR Tech), a gameplay-ek (TheVR Streamek Official) és a beszélgetős műsor (TheVR Happy Hour). Persze vannak kisebb projektek is, amik jelzik, még nem értek véget a kísérletezgetések. Szerintem kifejezetten pozitívum a kísérletezgetésre való hajlam. A TheVR-ban benne van a lehetőség, hogy még tovább nője ki magát; tematikailag még sokszínűbb legyen.

Fábián István és Komzik János (továbbiakban Pisti és Jani) egyaránt a technológia szerelmesei. Az első célkitűzésük az volt, hogy létrehoznak egy techportált, ahol részletesen tájékoztatják az embereket cikkekben és videókban a legújabb technológiai fejlesztésekről. 2013-ban a magyar szaksajtó még nem foglalkozott komolyan a virtuális valósággal. Ők ketten elhatározták, hogy ez lesz a legfőbb szakterületük. Még ezen év őszén készült el az Oculus Rift első fejlesztői verziója, a DK1. Azok, akik Kickstarter-en támogatták a projektet, kipróbálhatták a DK1-et. Ezen szerencsések között volt Pisti és Jani is. A szettel elkészítették a kötelező videókat, amelyekben bemutatták a hardvert és a szoftvert. Hamar észlelték, hogy kifogytak a témából. Egy dolgot lehetett tenni a DK1-gyel: játszani. Vagyis: gameplay-videókat készíteni.

A horror műfaja adta leginkább a lehetőséget, hogy bemutassák, milyen egy teljesen más, szürreális világban létezni. Sokan imádták nézni, ahogy Pisti betegesre rettegi magát egy horror game-ben. A rengeteg pozitív visszajelzés eredménye rengeteg, VR-eszközzel elkészített horror gameplay lett. Az ember tudatában van annak, hogy amiben van, az egy játék. Az értelem mégis percek alatt elengedi ezt az ismeretet, és az illető személy érzelmileg azonnal feloldódik a virtualitásban. Tisztában van vele, hogy mindjárt történni fog valami, csak azt nem tudja, mikor. Na, mikor bukkan fel a zombi (Dreadhalls)? Na, mikor csap le a Slender Man (Slender: The Arrival)? A feszültség élménye intenzív a virtuális valóságban. Egyesek már akkor letépik magukról a headsetet, amikor felbukkan az első rém.

Mindenesetre bejött a dolog: rengetegen osztották a videókat, pörgött a videók alatt a számláló. A srácok látták, hogy ez tetszik az embereknek, és készítették a többi gameplay-videót. Először még nem állt szándékukban gameplay-csatornát létrehozni; a technológia sokkal inkább a középpontban volt. A Cat Mario hozta az áttörést. A játékban egy fehér macskával kellett különféle pályákon eljutni A-ból B-be. A pályák első látásra egyszerűek; amik megnehezítik, azok az alattomos csapdák. A Cat Mario célja, hogy kihozza a játékosból a dühöngő örültet. Nem véletlenül hívják ezeket úgy: rage game. Pisti játszotta a game-t, és szidta a készítőket, miközben Jani fogta a hasát a nevetéstől (hiszen nevetni egészséges) – a videó pedig elérte az 1,3 milliós nézettséget.

Kialakult egy olyan fogyasztói közönség, amely igényelte a gameplay-videókat. Aztán arra is lett igény, hogy a rajongók kommunikálhassanak két kedvenc vloggerükkel. Ez az igény teremtette meg egyrészt a személyes találkozásokat. Ebből kevés volt, nem véletlenül. A srácoknak volt munkája és magánélete; nem értek rá mindig. A másik, amit megszült a kommunikáció igénye, a TheVR Happy Hour. Aminek az őse a TheVR Show. Egyfajta chat-programon keresztül tudtak kommunikálni az emberek a vloggerekkel. Sajnálatosan ez a chat-es kommunikáció később beépült a gameplay-ekbe is, amik számos esetben némi (hol kisebb, hol nagyobb) minőségromlást eredményeztek a videókban. Erről még lesz szó később.

Ez egy élő közösség. Számos esetben kapták a chat-en és a kommentmezőben az építő jellegű visszajelzéseket, tanácsokat, kritikákat. Ott van példának az, amikor Pisti vett egy mikrofont a stream-re, és egy idő elteltével visszajelezték neki a chat-en, hogy jobb lett a hang minősége. A TheVR nagyrészt annak köszönheti népszerűségét, hogy képes volt megvalósítani egy közösségi szimbiózist. A TheVR kialakította a maga közönségét, majd kiszolgálta ennek a közönségnek az igényeit. A srácok kizárólag azokkal a játékokkal játszottak, amik érdekelték a közönséget. Úgy válogatták össze a tartalmat, hogy megfeleljenek a legtöbb ember ízlésének. A videók vágásánál szintén igazodtak a nézői igényekhez. Igazi populáris csatorna lett belőlük!

Lakóvárosukban, Debrecenben ismertek. Megállítják őket az utcán, kérnek tőlük autogramot, készítenek velük egy közös fényképet. Olyan is akadt, aki felkerekedett, és egymaga meglátogatta az egyik vloggert. Jani pedig hüledezve nézte: ki ez a vadidegen ember az ajtaja előtt? Természetesen egy rajongó! De ott van az az eset is, amikor Facebook-on bejelentették, hogy kiutaznak Berlinbe, a Leauge of Legends döntőre; aztán könnyekig meghatódtak, amikor összetalálkoztak a debreceni reptéren gyülekező rajongókkal. Kiváló kapcsolatokat ápolnak a külföldi magyarokkal is, akik vágynak a minőségi hazai tartalomra; nem kevés magyar nézi őket Romániából, Szlovákiából, Ausztriából, Németországból, Angliából, Írországból.

A TheVR azon szerencsés hazai vloggerek közé tartozik, aki képes megélni abból, hogy tartalmat tölt fel a Youtube-ra és a Twitch-re. A cégek előtt sem volt titok, hogy a youtuberek rengeteg fiatalra vannak nagy hatással. A hagyományos médiumok lassan tekintélyüket vesztik, így új platformra van szüksége a cégeknek, ahol hirdethetik a termékeiket. Számos tech cég kereste fel a TheVR-t, üzleti céllal. Persze, ez nem általános gyakorlat. Hol van Magyarország, mondjuk, az USA-hoz képest? Az USA-ban egy nagy számokat hozó csatorna tetemes mennyiségű pénzt kap a Youtube-tól. Azok az európai youtuberek pedig, akik angol nyelven gyártották a tartalmaikat, ugyancsak remek egzisztenciát építettek ki maguknak. A TheVR sokat gondolkodott azon, hogy angol nyelvre szinkronizálják le a jobb videóikat, esetleg angol szöveges felirattal látják el őket. Egyet készítettek kísérletképpen, de nem helyezték ki Youtube-ra. Az angol nyelvre való átállással rengeteg embert kizártak volna a csatornáról. (Nem nehéz belátni, hogy Magyarországon kevesen értik meg az angol nyelvű tartalmat.) Így maradtak a srácok a magyar nyelvű tartalomszolgáltatásnál. Hamar bebizonyosodott, hogy a jó döntést hozták. Onnantól, hogy a csatorna elérte az 1000 feliratkozót, lendületet kapott a vállalkozás. Érkeztek a szponzorok.

A TheVR él a szponzoráció lehetőségével. Puzsérral ellentétben nem látom ördögnek valónak a szponzorációt. A szponzoráció egy lehetőség a kitörésre – miért kellene ezt bezárni mások előtt? Természetesen akadnak irritáló esetek a céges együttműködésre. A TheVR-nál kevés ilyen van, szerencsére. Az kifejezetten visszatetsző volt, hogy úgy reklámozták a Maori energiaitalt, hogy közben maguk egyáltalán nem éltek semmiféle energiaitallal. Vagyis nem igazán hittek a termékben, csak kellett a pénz! (Legalább Hajós Andrásról lehetett tudni, hogy nem csupán reklámozta, hanem fogyasztotta is a Tibi csokit!) És természetesen, mivel kell a pénz, már az új TheVR-tartalmak is tele vannak pakolva reklámokkal! Persze, ők csak egy csatorna a tucatnyiból, akiknek szintén telerakja a Youtube reklámokkal a videóit. Jópofa, amikor a TheVR-videót megszakítja a Háttér Társaság egy-egy kretén reklámja!

Többnyire a szponzorált tartalmak a tech csatornára, a TheVR Tech-re készülnek, termékbemutató formájában. Ezek korrekt tartalmak. A TheVR általában válogat a termékek között, és csak olyanról készít videót, amit maga is jónak tart. Esetleg olyan termékről, amelyet úgy pozicionált a gyártója, hogy nem csúcskategória, de olcsó. A TheVR Tech egy igényes és színvonalas tech csatorna. Laptopok, monitorok, videokártyák, konzolok, hangfalak, fülhallgatók, egerek, billentyűzetek, mikrofonok, mobilok, kamerák, VR-eszközök kerülnek bemutatásra. Tesztelnek, és tudatják a nézőkkel a tesztelés eredményét. Rengeteg információt kap az ember, amely révén eldöntheti, később megvásárolja magának az eszközt vagy sem. Nekem is segítségemre volt a tech csatorna mobiltelefon és laptop ügyben.

2016-ban volt a futball EB. Pisti és Jani azok közé tartozik, akik időnként megnéznek egy futball-meccset, és ennyivel letudják a futball-lal való kapcsolatukat. Kevésbé érdekli őket a foci, ennek ellenére ők folytattak beszélgetéseket Dárdai Pállal az Izland – Magyarország, Magyarország – Portugália, Ausztria – Magyarország, Magyarország – Belgium, Portugália – Franciaország, Portugália – Wales, Németország – Franciaország EB meccsekről. Jó kis videók ezek, kellemes beszélgetések; ajánlott minden fociszerető embernek! Ebből a beszélgetésből származik Dárdai azon elhíresült mondata: „Mosolyogjatok egy kicsit, ne legyetek lekókadva, baszki, ez egy szép Európa-bajnokság volt!

Az EB-videók részét képezték azoknak az akcióknak, amellyel megpróbálta a TheVR szélesíteni és színesíteni a tematikát. A TheVR főprofilja a gamer és a tech témák; de mindmáig törekszik arra, hogy kibővítse a palettát. Hasonló kísérlet volt az Escape TheVR és az Ezt Nézd Meg!. Jól sikerült kísérletek ezek is. A TheVR folyamatosan fejlesztette magát technikailag, hogy ezáltal is biztosítsa a minőséget. Saját önerőből szerezték be azt a kamera-, fény- és hangtechnikát, amire szükségük volt, nem pedig szponzoroktól. A TheVR Stúdió Tour videóikban be is mutatták az általuk vásárolt technikai eszközöket.

A tech csatorna hozza a legtöbb bevételt. A gameplay-ek viszont háttérbe szorítják a tech tartalmat. 2016-ban Pisti így nyilatkozott a 24.hu-nak: „Gondolkodtunk már rajta, hogy meddig lehet ezt csinálni. Szerintem a játékvideózásból ki lehet öregedni. Bár nehéz ezt megmondani, mert a mi generációnkban vannak az első gamer-apukák. De abban majdnem biztos vagyok, hogy a távoli jövő sokkal inkább fog a tech-vonalról szólni, mint a játékokról. Egyelőre próbálunk minél több olyan dolgot letenni az asztalra, ami ezt a jövőt megalapozhatja.”

Vajon ma is ez Pisti álláspontja? Valószínűleg igen. A tech tartalmak mind forma, mind tartalom tekintetében színvonalas szakmai anyagok. A gameplay-ek minősége viszont változékony. Kiváló, átlagos és csapnivaló gameplay-ek követik egymást. Aztán ott van az a tény is, hogy egyre több a magyar gameplayer. Lassacskán a TheVR Streamek Official már csak egy gameplay-csatorna a sok közül. S ott van a kiöregedés veszélye is. Pisti még a 30-as éveiben járva bátran készíthet gameplay tartalmat, de ha eléri a 40-et, nevetséges lesz gameplay-gyártóként. (Már a 40-es Mogács Dániel, mint MoggerGamer is elég siralmas jelenség. Arról nem is beszélve, hogy az általa gyártott gameplay-ek fel sem veszik a versenyt a jobb gameplay-gyártókkal.) Vagyis igen, valamikor biztos le kell majd állni a gameplay-gyártással. Legfőképpen azért, mert a tech tartalmak komolyabbak és színvonalasabbak a gameplay-nél.

Amiatt is érdemesebb lenne ráfeküdni a tech tartalmakra, mert a virtuális valóság kapcsán várhatóak a közeljövőben előrelépések. 2016-ban még sokat foglalkoztak a témával. Olyan eszközök tartották izgalomban a fiúkat, mint az Oculus Rift, a HTC Vive és a PlayStation VR-szett. Jóslatuk szerint a konzolok fogják elhozni a VR-forradalmat. Egy VR-szett és a vele kompatibilis számítógép megvásárlása megközelíti az 1 millió forintot. A konzolos megoldás olcsóbb. A PS4 megtalálható a legtöbb háztartásban; megvásárolni hozzá egy VR-szettet pár száz dollár. Olyan franchise-k jelentek meg a PS4-en, mint a Fallout, a Doom, a Resident Evil és a The Elder Scrolls. A nem is olyan távoli, nagyon is közeli jövőben közösségi élmény lesz a virtuális valóság. A VR középpontjában a szórakoztatás lesz, de túl fog lépni ezen, és megjelenik majd a komolyabb területeken is. Olyan területeken, mint az űrkutatás, az orvostudomány, a tervező programok, a szakmai képzések. A VR-ban a szórakoztatás terepe a konzol, a munkáé a personal computer lesz.

A TheVR optimista a VR-ral kapcsolatban. De akadnak pesszimisták is: Retroshock és Médiavadász. Szomorú jelenség amúgy, hogy nincs vita a hazai értelmiségen belül a virtuális valóságról. Retroshock és Médiavadász introvertált beállítottságuk miatt eleve nem vállalnak nyílt vitát, esetleg podcast-et a témáról, helyette maradnak a kritika gyakorlásánál. (Vita helyett kinyilatkoztatás.) A TheVR időnként belemegy podcast-ekbe – de csak olyanokba, ahol nincs konfrontáció.

Mik is lehetnek a virtuális valóság veszélyei?

Például a bezárkózás. Eleve egy olyan társadalomban élünk, ahol emberek tömegei zárkóznak be a lakásukba. Ahol emberek tömegei menekülnek a magánéleti problémájuk elől a különféle függőségekbe. Ahol emberek tömegei nem arra használják a fantázia birodalmait, hogy kikapcsolódjanak, hanem hogy elbújjanak a valóság elől. Ahol az internetfüggőség már-már annyira elterjedt mentális betegség a társadalomban, mint az alkoholizmus. Igen, megjelenhetnek majd a társadalomban a virtuális valóságban ragadt zombik seregei. Igen, lehet létező alternatíva az emberek számára a virtualitás a realitás helyett. A virtuális valóság egy intenzív élmény. Eleve már a PC- és a konzolos játékok is azért népszerűek nem csupán a fiatalok, de a középkorú korosztályoknál is, mert a valóság sokak számára sivár. Az egyén újabb és újabb virtuális kalandokba veti magát, mert szüksége van a minél több löketre. Pisti elegánsan megkerüli a problémát: „Ennek ellenére azt gondolom, hogy akinek olyan a személyisége, az úgyis függővé válik, ha nem a VR-től, akkor majd az alkoholtól vagy valamilyen drogtól.” A probléma csak az, hogy egyre inkább növekszik a szenvedélybetegek száma. A valóságtól való elidegenedés egyre több ember számára alternatíva.

Hiába lett a TheVR a Youtube meghatározó magyar szereplője, maga jobban becsüli a Twitch-et. Ez azért is különös, mert mégis csak a Youtube volt az, ami elindította útjára a TheVR-t. Azóta megnyertek több közönségszavazós versenyt is, mint a Telekom Videós Gálája és a Playboy Man of the Year-ja. A TheVR szimpátiája a Twitch irányába egy általánosabb jelenség része. A gameplay-gyártók egy nagy része átvándorolt a Youtube-ról a Twitch-re. A Youtube tulajdonosa, a Google önkényeskedése több vloggert is irritál, beleértve a gameplayereket is. Most nem sorolom fel a sok anomáliát; aki foglalkozik Youtube-bal, az tudja, miről beszélek! A Twitch szabadabb légkör – egyelőre! A Twitch-en csak élő adás engedélyezett; ez megköveteli a nagyobb felkészültséget, ugyanakkor szorosabb kapcsolatot alakít ki a közönséggel. A vloggerek egy részének elvándorlása milyen hatással lesz a Youtube-ra? Még erre nincs válasz. A TheVR most még mind a Twitch-re, mind a Youtube-ra készít tartalmat.

Változik a világ. A TheVR igyekszik lépést tartani a változó világgal. A TheVR alkalmazkodik a változásokhoz. A fiatalabb generációk már elhagyták a hagyományos mainstream médiát. A fiatalabb generációk már a Youtube-ról, a Twitch-ről és az Odysee-ről fogyasszák a tartalmat. A TheVR tudatosan figyel a fiatalabb generációk igényeire, miközben megőrzi a saját autonómiáját. A TheVR ma egy önálló vállalkozás, ami abból tartja fenn magát, hogy tartalmat gyárt a Twitch-re és a Youtube-ra. Viszont így eljutott odáig, hogy egyike lett a megélhetési tartalomgyártóknak. A TheVR kiszolgálja a közönséget – néha a legrosszabb értelemben. Régen a TheVR nagyrészt underground játékokról készített gameplay-t, ma már csak mainstream játékokról. A mostani TheVR hűen követi a trendeket, a mainstream-et, sőt nem egy esetben a kommerszet. A hétköznapi streamelésből adódóan a mennyiségre törekednek, ami erodálja a minőséget. Ezért is éri sok bírálat a TheVR-t, sok helyen, nem egyszer egykori rajongóktól.

Én a magam részéről nem vagyok rajongó, csak fogyasztó. Élek a bírálat eszközével, de úgy, hogy közben fogyasztok is tőlük ezt-azt. Nekem semmi bajom nincs a TheVR Tech-kel. A TheVR Happy Hour-t egy élvezetes beszélgetős műsornak tartom; engem picit az Önkényes Mérvadóra emlékeztet, Horváth Oszkárral és Puzsér Róberttel. A TheVR Happy Hour persze kevésbé szókimondóbb, mint az Önkényes Mérvadó. Kellemes beszélgetések. Sajnálatosan időnként befigyel ezekbe a beszélgetésekbe a politikai korrektség, a „csak ne sértsünk meg senkit”-szelleme. Remek példa a Barátok közt-ről való beszélgetés, ahol Pisti csupán semmitmondó, lényegtelen információkat közölt a sorozatról, és valamilyen oknál fogva nem merészelte nyíltan kimondani azt, hogy a sorozat szar. Említhetőek még Pistinek és Janinak a politikáról való beszélgetései is, ahol annyira nem merészeltek mélyen belemenni az egész témába, hogy pár közhelyen kívül igazából nem is mondtak róla semmit. Ezek csak egyes adásokban zavaróak. A legtöbb adás, amit hallgattam, szórakoztató és tartalmas beszélgetés volt. Igazából nem szabad nagy elvárásokkal leülni a TheVR Happy Hour elé. Ezek a srácok nem Puzsér! Ki tudja, talán jobb is?!

Számomra, ami problémás, az a gameplay. Rengeteg gameplay-videón Pisti veszekszik a chat-tel. Pisti szerint ez azért fordul elő, mert tele van érthetetlen emberekkel a chat. Én meg úgy látom, hogy Pisti nehezen bírja idegekkel. Könnyedén felidegesíthető, percek alatt felhúzza magát, villámgyorsan robban. Begorombul a legcsekélyebb hülyeségektől is. Folyamatosan nyomás alatt tartja a közönsége: „mikor játszod azt?”, „mikor állsz neki annak?”,”mikor lesz ez?”, „mikor fejezed be ezt?”. És az ilyenfajta üzenetekből érkezik vagy száz. Az egyik Dark Souls végigjátszás végén kifakadt, hogy nincs rendes magánélete. A Demon’s Souls-t végig sem vitte stream-en; miután egy boss többször is elpicsázta a karakterét, bevágta a hisztit, és félbehagyta a game-t – a Souls-rajongók gúnyos megjegyzései közepette. Egy idő után Pisti szájkarate-mérkőzései a chat-huszárokkal fárasztó. Ugyanakkor megértem, ha lassan tele a fasza az egésszel!

Éri őket a vád, hogy mostanában semmi másról nem szólnak a gameplay-ek, mint a game-k ledarálásáról. Darálásról. Jogos vádak. Tényleg riasztó az a tempó, ahogy Pisit egymás után darálja le a játékokat. Mintha csak szorítana a határidő! Nem csodálom, hogy Pisti bizonyos időközönként nem élvezi sem a game-t, sem a gameplay-t. Ez már nem szórakozás, hanem feladat. Elvégzendő meló!

A közönség nyomása nem mindig viszi jó irányba a csatornát. Az Aliens Isolation streamelését azért hagyta félbe Pisti, mert sokan fanyalogtak a közönségből, hogy nem tetszik nekik. Aztán amikor félbehagyta, a közönség másik fele követelte a folytatást, a teljes végigjátszást. (Az Aliens Isolation kiváló anyag egy stream-hez. Zenda a KTN Gaming-ből és Senshi egyaránt készített belőle egy szórakoztató gameplay-t.) Pisti egy kiváló gameplay-t készített a Horizon Zero Daw-ról; később streamelte a DLC-t, a The Frozen Wilds-t. A közönségből ment a fanyalgás – és láss csodát, félbemaradt egy érdekes stream! Fanyalgással meg lehet állítani Pistit! És még mennyi ilyen sztori a közönség fanyalgásáról és a félbemaradt végigjátszásokról!

Természetesen készülnek még így is minőségi gameplay-ek. Jani "Maid of Sker" stream-je egy élvezetes kaland.

Összességében elmondható, hogy a TheVR egy remek vállalkozás. A problémák megoldhatóak, a hibák korrigálhatóak. Eleve két olyan emberről beszélünk, aki képes az önkritikára és az önfejlesztésre. Szeretnek kísérletezni, alkalmazkodnak a változásokhoz, készen állnak az újításokra. Két dologban reménykedem a TheVR-ral kapcsolatban. Egyrészt, hogy tényleg korrigálják a hibákat. Másrészt, hogy kinövik még ennél is jobban magukat. Véleményem szerint bátran célba vehetik a kulturális szférát is. Rengeteg rejtett potenciál van még a TheVR-ban. Úgy gondolom, ez a kreatív páros, Pisti és Jani előbb-utóbb kiaknázzák a többi lehetőséget is. Idő van bőven rá!

WeAreTheVR!


TheVR

https://www.youtube.com/user/thevrhu

TheVR Tech

https://www.youtube.com/user/thevrtech

TheVR Streamek Official

https://www.youtube.com/user/wearethevr

A bejegyzés trackback címe:

https://grafomanpali.blog.hu/api/trackback/id/tr1416320044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása